1. Andra mingel behövs också
Många frågar sig också om det kommer att ersätta vanliga möten och mingel. Givetvis behöver vi också träffas IRL – In Real Life för att få ett bättre helhetsintryck över den andra människan men att träffas via sociala medier kan vara en bra början till nya spännande kontakter, kunder, samarbetspartners och inte minst vänner.
2. Ge det tid
Många är för ivriga och vill att deras aktivitet ska ge utdelning direkt och så är det ibland men som allt annat så tar det tid att bygga upp relationsförtroende och lära känna människor. De som är framgångsrika inom sociala medier har ofta hållit på ett tag och jobbat mycket målmedvetet. Rom byggdes som bekant inte över en natt.
3. Observera hur andra gör
Se vem som är duktig på att nätverka via sociala medier. Hur ofta uppdaterar de, hur mycket tid lägger de etc. Ta efter det som du tycker passar dig och det varumärke som du håller på att bygga upp.
4. Skapa en powercirkel
Hitta de vänner inom sociala medier som du gillar och som verkar gilla dig. Tänk win-win, peppa och puffa fram varandra. Tillsammans blir det både lättare och roligare att få mer inflytande. Deras vänner blir ofta även dina vänner och på så sätt får du fler kontakter att exponera dig mot samt lära känna.
5. Lär dig teknikerna
Det finns massor av bra tekniker för att binda samman din profil i de olika sociala nätverken och som underlättar dig att kommunicera i olika medier samtidigt. Lär dig eller be om hjälp av någon som ligger steget före.
6. Hitta din kommunikationsnivå
Många är rädda för att ”lämna ut sig” för mycket. Sätt själv den nivån som du tycker passar dig, ditt liv, ditt jobb och ditt varumärke. Ett bra riktmärke kan vara att vara personlig men ej för privat. Tänk på att det som skrivs inom sociala medier inför dina ”vänner” ändå tenderar att spridas på ett eller annat sätt och att du ska kunna stå för det du skrivit även framöver. Undvik att skriv när du är mycket i affekt för då är det lätt att vara lite onyanserad. Men visst är det ok att visa sig mänsklig. Att vara en professionell och lite stel ”robot” är oftast inte så attraktivt.